en tanke bara...

"Kära barn, låt oss sluta att bara säga att vi älskar människor. Låt oss verkligen älska dem och visa det genom våra handlingar" Eller en vanligare översättning "Mina barn låt oss inte älska med tomma ord utan med handling och sanning"


Så står det i Johannes första brev kapitel 3 och vers 18.

Men vad betyder det egentligen.

Jag tror att en del av det vi kan ta till oss ur just detta bibelställe, kan vara till hjälp när vi träffar andra människor, i vilken situation det än må vara, som i kyrkan, i skolan, på jobbet, var som helst.


Något som många människor idag upplever är att de inte blir sedda. Att det kan gå dagar utan att de syns, hörs eller får ta plats, och det är frustrerande..

Och här kan vi vara den stora skillnaden, vi kan se de människor vi möter, verkligen se dem.

Och då menar jag inte att man ska ta tio minuter till att prata, utan att mer bara nicka, le, eller heja, beroende på vem, var och hur mycket tid man har.


Och en sak som hänger ihop med detta, när vi ser på människor, hur ofta ser vi bara det negativa, han är jobbig, hon pratar för mycket, han skrattar för högt, hon kommer aldrig i tid osv..

Känner ni igen det?

Det är lätt att bara blir irriterad på allt detta, men om man istället ser bakom det, ser varför hon alltid är sen, kanske kan jag hjälpa till med något?

Och så kanske vi ska börja fokusera på de positiva sakerna istället..

Hon kan det, han lyssnar så bra, hon har så bra idéer, han är så kreativ..

Jag tror att det är en bra början för att se människor och börja älska dem, i handling och sanning...


Kommentarer
Postat av: emelie

sanning.

2009-02-08 @ 00:46:13
URL: http://miomymio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0