Anledningen till min telefonfobi

Jag tycker inte om att prata i telefon. De flesta som känner mig vet om detta, men frågan är om de vet varför?
Vet jag varför jag inte gillar att prata i telefon?
Jag vet faktiskt inte om jag riktigt vet anledningen till varför jag inte gillar att prata i telefon just.
För att prata, det gillar jag ju!
Men jag började tänka på detta igår, samtidigt som jag tänkte, "jag borde ringa till..."
Men som vanligt tänkte jag i nästa stund, "men det hinner jag inte nu". <-- det där är bara en väldigt dålig ursäkt, "för jag gillar inte att prata i telefon, men det kan man ju inte säga så då tänker jag att jag inte hinner". Detta är självklart något som sker undermedvetet och jag tror att jag inte hinner..
Men några tänkbara anledningar till denna telefonfobi:
Jag har jättesvårt att fokusera när jag pratar i telefon. Jag kommer på andra saker som jag borde/ska göra, och så flyger mina tankar iväg och så hänger jag inte med i samtalet och måste fråga vad människan i andra ändan sa. Och det är inte en gång under ett samtal detta händer.
När jag inte ser personen som jag pratar med har jag svårt att koncentrera mig på vad den säger, och det är svårt att träna upp detta.
Jag har haft en del samtal som inte har varit så positiva, kanske att jag kopplar ihop dåliga nyheter med att prata i telefon, (det undermedvetna är ju ändå helt fantastiskt på att koppla ihop saker...)
Jag hör lite dåligt, och efter att ha sagt "va?!" fyra gånger och ändå inte hört vad personen i fråga sagt så gissar jag helt enkelt till mig vad den ville säga.
Jag är extremt dålig på att kallprata. Rakt på sak, och sen räcker det!
Men om detta är anledningen, det vet jag inte. Men det kan ju vara så.
Så om jag inte ringer till dig, så beror det inte på att jag inte vill prata med dig, bara att jag inte gillar att prata i telefon, bestäm träff med mig istället så tar vi en fika, och då ska vi minsann prata!

Kommentarer
Postat av: malin

åh. jag känner ju igen mig hur mycket som helst. men tror att lite också handlar om att att jag jobbade som telefonförsäljare ett år. det satte sina spår så att säga. men första anledningen är absolut min största. sen blir jag så stressad av att prata i telefon också.

2010-02-26 @ 10:00:29
URL: http://malinlinnea.wordpress.com
Postat av: MALiN

det skulle ju helt klart kunna vara en anledning till din telefonfobi. Jag funderade ett tag på om det skulle hjälpa mig om jag var telefonförsäljare, att komma över fobin menar jag, men jag tror faktiskt inte att det skulle hjälpa, snarare göra det värre...

2010-02-28 @ 14:30:48
URL: http://malindarlings.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0