om lyckan att kunna välja!


när vi stiger ur sängen på morgonen, då har vi ett val.
Ett val att se på allt med en negativ synvinkel eller med en positiv.

Jag tror att vi har detta valet de flesta dagarna.
Visst det händer skitsaker i livet som gör att dagar känns som skit.
Det händer dödsfall, sjukdomar och det ena med det tredje och det är klart att då ser vi dagarna som något som vi bara måste genomlida.
Men jag pratar om de dagar då vi stiger upp och inom oss får vi känslan - bra/dålig dag.

Jag har förmånen att träffa ganska många människor i mitt arbete
Och jag kan säga så här - det märks vilka som ser glaset som halvfullt eller halvtomt.
(alltså optimistiska eller pessimistiska)
och det är nästan enbart kämpigt att umgås längre perioder med människor som ser allt som jobbigt.
(oavsett om de jobbar, pluggar, är arbetslösa (eller allt detta under olika perioder - de verkar aldrig bli nöjda), har en uppgift som går över på 2 timmar eller som varar ett år)
det drar ner mig.


Idag gjorde jag valet att vara positiv. Det handlar inte om att jag låsas som om allt är okej, det handlar inte om att jag inte bryr mig om problemen, inte heller om att jag inte kan sörja eller vara ledsen över det jobbiga som sker i vår värld.
det handlar om att jag väljer att se idag som en bra dag - en dag full med utmaningar och möjligheter.
en dag som jag VILL uppleva. INTE dra täcket över huvudet och stanna i sängen hela dagen!

Idag är min bön att jag får bli (förbli) en optimistisk person, som hellre upptäcker att något var jobbigt efteråt än går och klagar i två veckor innan.. (och upptäcker att det inte ens var jobbigt...)

Vilket val gjorde du idag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0